Alhambra (Nordic)

35,00 

  • Pelaajat: 2-6 (Paras Määrä: 3)
  • Kesto: 45-60 min
  • Ikäsuositus: 8+
  • Kielet: Suomi, Ruotsi, Englanti, Norja, Tanska
  • Tyyppi: Käden Hallinta, Muisti, Settikeräily, Laattojen Asettelu, Resurssinosto
  • Teema: Keskiaika, Espanja, Kaupunginrakennus
  • Yhteensopivat Sleevy Kortinsuojat (eivät sisälly!): 110 kpl L koko
  • Kehitys: Dirk Henn
  • Julkaisu: Queen Games / Lautapelit.fi

Saatavuus: 6 varastossa

Tuotetunnus (SKU): Alhambra Revised 15th Anniversary Osastot: , , , Avainsanat tuotteelle , , , , , Tuotemerkki: ,

Alhambra on kaupunginrakennuspeli, jossa pelaajat ostavat rakennuksia torilta neljällä eri valuutalla. Rakennukset ovat erivärisiä ja pelaajat saavat pisteitä pelin lopussa siitä, kenellä on eniten rakennuksia per väri. Lisäpisteitä voi saada pisimmäisestä yhtenäisestä muurista kaupungissaan.

Vuorollaan pelaaja voi tehdä yhden kolmesta toiminnosta: 1. Nostaa rahakorttia, 2. Ostaa rakennuslaattaa, 3. Poimia laattoja omasta varastosta pelikentälleen, poimia ne pelikentästään omaan varastoon, tai vaihtaa pelikentässä olevan laatan paikkaa omassa varastossaan olevan laatan kanssa.

Eri rahavaluutat ovat oranssit, siniset, vihreät ja keltaiset rahat. Rahakortit ovat paitsi erivärisiä myös eri arvoisia. Pelaaja voi tyypillisesti nostaa yhteisestä varastosta yhden kerralla vuorollaan. Jos nostettujen rahakorttien yhtenäinen arvo on maksimissaan viisi, pelaaja saa kuitenkin nostaa halutessaan kaksi. Torilla on aina yksi rakennus myytävänä per  rahaväri.

Kun pelaaja ostaa rakennuksen, hän maksaa rakennuslaatassa merkatun arvon edestä rahaa sen värisestä valuutasta, minkä toripaikalla rakennus on. Jos hän maksoi tasarahalla, hän saa lisävuoron. Vuoron lopussa lisätään torille satunnaisesti uusi rakennus tyhjään paikkaan.

Kolmas toiminto, eli laattojen varastointi ja vaihtaminen, antaa pelaajan joko korjata rakennusvirheitä tai säästää arvokkaita laattoja jotka eivät hetkellisesti sovi kaupunkiin. Rakennuslaatoilla on näes tietyt yhteensopivuuteen liittyvät säännöt. Jos uudessa laatassa on esimerkiksi muurinosa, sen on aseteltava niin, että se sopii yhteen jo pelikentälläsi oleviin muurinosiin.

Tottunut Alhambran pelaaja suunnittelee kaupunginrakennusta niin, että hänellä on mahdollisen monta tapaa jatkaa rakentamista tulevilla vuoroilla. Hän osaa myös seurata millaisia rakennuksia hänen vastustajansa haluvat ostaa torilta ja minkä värisiä valuuttoja niillä on paljon. Täten hän pystyy ennakoimaan, milloin hän uskaltaa jättää rakennusta torille, jos on monta hyvää vaihtoehtoa saatavilla.

Julkaisijan kuvaus:

Maailman parhaat arkkitehdit haluavat näyttää taitonsa. Palkkaa taitavimmat rakentajat ja huolehdi, että he saavat palkkansa aina kotimaansa valuutassa. Voita kilpailu kauneimmasta palatsista rakentamalla kaikkein arvokkain Alhambra.

Alhambra on pohjimmiltaan laattojenasettelupeli jossa pelaajat rakentavat keskiaikaisen arabialaisen Alhambran palatsia. Menestyksekkäin rakentaja voittaa, luonnollisesti. Menestystä mitataan pisteillä, joita saa rakentamalla enemmistöjä eri rakennustyypeistä. Alhambrassa yhdistyy laattojen latominen, enemmistöjen kerääminen ja varsin omaperäinen laattojen ostomekanismi.

Rahalla ostetaan laattoja: kulloinkin on saatavilla neljä eri laattaa, yksi kutakin valuuttaa kohden. Alhambrassa ei tunneta vaihtorahaa. Jos maksaa liikaa, maksaa liikaa, eikä rahaa saa takaisin. Siksi kannattaa nostaa myös pikkurahaa! Jos maksaa tasarahalla, saa tärkeän bonuksen: lisävuoron. Jos ostaa toisen kerran tasarahalla, saa vielä lisävuoron – yhdellä kierroksella voi tyhjentää pöydän, jos sattuu sopivasti rahaa taskuun.

Alhambra sopii mainiosti myös vähemmän pelejä harrastaneille, vaikka siitä löytyy kyllä pureksittavaa enemmänkin strategiapelejä pelanneille. Alhambraa uskaltaa tarjota hyvinkin monenlaisen yleisön kokeiltavaksi.

Ei siis olekaan ihme, että peli on voittanut Saksan perhepelipalkinto Spiel des Jahresin.

Publisher description in English:

Granada, 1278. At the foot of the Sierra Nevada mountains, one of the most exciting and interesting project of the Spanish Middle Ages begins: the construction of the ALHAMBRA.

The best master builders in the whole of Europe and Arabia want to demonstrate their skill. Employ the most suitable teams of builders and make sure that you always have enough of the right currency. Because no matter whether they are stonemasons from the north or horticulturalists from the south, they all want a proper wage and insist on their ”native” currency. With their help towers can be constructed, gardens laid out, pavilions and arcades erected and seraglios and chambers built.

In Alhambra, players are acquiring buildings to be placed within their Alhambra complex.

The money in Alhambra comes in four different currencies and is available in the open money market. The 54 buildings of six types become available for purchase in the building market four at a time; one building is available in each of the four different currencies. On a player’s turn, a player may 1) take money from the open money market, 2) purchase a building from the building market and either place it in his Alhambra or reserve, or 3) engage in construction and re-construction projects with buildings that have been placed in the player’s Alhambra or reserve. The game rewards efficiency, as when a player purchases a building from the market for the exact amount of money, the player may take another turn.

Players with the most buildings in each of the six building types in his Alhambra score in each of the scoring phases, and points are awarded for players’ longest external ”wall” section within their complex. The game ends when the building market can no longer be replenished from the building tile supply, and there is a final scoring, whereupon the player with the highest score wins.

Paino 1,42 kg (kilogramma)
Mitat 29,7 × 29,7 × 6,3 cm (senttimetri)
Shopping Cart
Optimized by Optimole