Ephraim Hertzanon klassikkopeli pienessä kätevässä metallirasiassa.
Pelaa laattoja kädestäsi pöydälle muodostaaksesi settejä joko numerojärjestyksessä saman väristen laattojen avulla (kolme tai enemmän) tai saman numeron seteissä (kolme tai neljä, jolloin värillä ei ole väliä). Jokaisella pelaajalla on alussa 14 lattaa, josta hän voi muodostaa settejä, mutta jos pelaajan vuoro kestää yli kaksi minuuttia, hän lopettaa vuoronsa ja ottaa rangaistukseksi yhden lisälaatan varastosta. Ajatellen, että värejä on neljä, ne ovat numeroituna yhdestä kolmeentoista, ja jokaista laattaa on kaksi, jonka lisäksi on olemassa kaksi jokerilaattaa, pelissä on mukana kaiken kaikkeaan 106 laattaa.
Ennen kun saat lisätä laattojasi pöydällä oleviin setteihin, sinun on pelattava kädestäsi vähintään 30 pistettä. Yksi tai monta settiä voivat muodostaa nämä pisteet kunhan ne pelataan pöydälle samaan aikaan. Pisteet lasketaan laattojen numeroiden avulla, niin, että esim. 3 + 3 + 3 setti on 9-pisteen arvoinen. Jokerit ovat aina korvaamansa laatan arvoisia.
Avauksensa jälkeen pelaaja voi muodostaa settejä joko kädestään tai pelata laattoja suoraan pöydälle oleviin setteihin. Tällöin hän saa siirtää pöydällä olevia laattoja muodostaakseen uusia settejä sillä ehdolla, että kaikki uudestaan muodostetut setit ovat laillisia (eli seuraavat ensimmäisessä kappalleessa annetuja sääntöjä). Jos pelaaja pelaa vahingossa laatan laittomasti, hän joutuu ottamaan sen takaisin ja ottaa tämän lisäksi kolme rangaistuslaattaa varastosta.
Peli loppuu, kun jonkun käsi on tyhjä. Silloin hän sanoo ”Rummikub!” ja muut pelaajat saavat miinuksia jäljellä olevien laattojensa pistemäärän perusteella. Kun kaikki miinukset ovat laskettu, lopettava pelaaja saa muuiden pelaajien miinukset plussapisteinä. Eli jos P1 lopettaa pelin ja P-kakkosella on -2 pistettä, P-kolmosella on -6 pistettä, ja P-nelosella -5 pistettä, loppupisteet ovat: P1 (+13), P2 (-2), P3 (-6), P4 (-5). Kuten tästä voi päätellä, peliä voidaan pelata erissä, jolloin onni tasaantuu.